Samotnia artystów – dawna pracownia ceramiczna Heleny i Romana Husarskich w Krakowie
Przegorzały to nazwa dawnej wsi malowniczo położonej na lewym brzegu Wisły zaledwie 7 km na północ od Krakowa, posadowionej pomiędzy kopcem Kościuszki, parkiem Decjusza i klasztorem na Bielanach. Na jej obrzeżach, na południowych stokach pasma Sowińca, z końcem lata 1902 roku osiedlili się Karolina i Wincenty Sataleccy, pradziadowie gospodarującej tu obecnie rodziny Husarskich.
Najwcześniejsze wzmianki o założeniu parkowo-ogrodowym w miejscu obecnej Samotni datuje się na rok 1899. Pierwszymi datowanymi właścicielami byli Wanda i Władysław Andraszewscy. W roku 1901 teren ten kupiła od nich Henryka Dunikowska. Możliwe, że już wówczas na terenie założenia stała niewielka willa. To właśnie od Dunikowskiej posiadłość odkupili przodkowie obecnych właścicieli.
Willa Sataleckich w pierwotnej formie powstała prawdopodobnie w drugiej połowie XIX wieku i miała cechy neobarokowego dworku. Elewację boczną zdobiło wówczas patriotyczne malowidło przedstawiające powstańca styczniowego z żołnierskimi atrybutami: armatą, bagnetem i rogatywką. Nad głową powstańca widniał napis: „Jeszcze polska nie zginęła”. Obok willi Sataleccy zbudowali dozorcówkę z ozdobnymi lukarnami, a także szklarnie i rabaty ogrodowe. Dokupili ponadto kilka pobliskich działek, wybudowali kort tenisowy, kręgielnię i garaże. W pobliżu willi stanął też niewielki domek ogrodnika i oranżeria.
Budynek ok. 1920 roku został gruntownie przebudowany, otrzymał piętro i taras od południowej strony, pojawiły się też elementy małej architektury: murki, schody, altanki, ozdobne ogrodzenia. W tym czasie zaczęła tu gospodarować córka Sataleckich Aniela z mężem Stanisławem Burtanem.
Kolejna przebudowa przypadła na rok 1937. Powstał wówczas projekt znacznego powiększenia willi w stylu modernizmu historyzującego o cechach neorenesansowych.
Podczas drugiej wojny światowej dom zarekwirowali Niemcy. W okresie powojennym funkcjonowały w nim rozmaite instytucje państwowe: sanatorium, służba zdrowia, Zakłady Naprawcze Sprzętu Medycznego.
Kolejnemu pokoleniu rodziny, Helenie Burtanównie (córce Anieli i Stanisława Burtanów) i Romanowi Husarskiemu (mężowi Heleny), absolwentom krakowskiej ASP, udało się zachować w posiadaniu część ogrodu. W latach pięćdziesiątych wyremontowali jedno z zabudowań przylegających do willi i zamieszkali w nim. Zorganizowali tam własną pracownię z dużym piecem ceramicznym. Stała się ona wówczas prawdziwym tyglem artystycznym dla wielu młodych artystów i architektów. Miejsce to nazwaliśmy na potrzeby Dni Dziedzictwa zgodnie z tradycją rodzinną Samotnią artystów – dawną pracownią ceramiczną Heleny i Romana Husarskich w Krakowie.
W maju 1990 roku rozpoczął się remont generalny zespołu. Spora część prac została już ukończona, trwa modernizacja willi Sataleckich-Husarskich.
Samotnia artystów – dawna pracownia ceramiczna Heleny i Romana Husarskich w Krakowie
Kostarczyk-Husarska A., Monografia i projekt rewaloryzacji założenia parkowo-ogrodowego przy willi w Przegorzałach, Kraków 1992 Kostuch B., Kolor i blask. Ceramika architektoniczna oraz mozaiki w Krakowie i Małopolsce po 1945 roku, Kraków 2015
Samotnia artystów – dawna pracownia ceramiczna Heleny i Romana Husarskich w Krakowie
Informacje praktyczne
Dostępność poza Dniami Dziedzictwa:
niedostępny
Lokalizacja:
miejscowość: Kraków
gmina: Kraków
powiat: Kraków
Obiekty w pobliżu:
- Kompleks wodociągów na Bielanach w Krakowie
- Kościół pw. Najświętszego Salwatora i kaplica pw. św. św. Małgorzaty i Judyty w Krakowie
- Kościół sióstr Norbertanek w Krakowie
- Muzeum Narodowe w Krakowie – Gmach Główny
- Opactwo oo. Benedyktynów w Tyńcu (Kraków)